Doorgaan naar hoofdcontent

Van Rousselaere tot Roeselare

Op veel websites van archieven en bibliotheken is een full text zoekoptie beschikbaar. Top! Ik maak er graag gebruik van.

Alleen is het niet duidelijk hoe de zoekmachines omgaan met varianten in schrijfwijzen. Veel uitleg of documentatie vind ik hierover niet terug, en dat is wel spijtig. Nu weet ik als gebruiker niet of de zoekmachine uit eigen beweging al resultaten met varianten vermeld of niet. Wel lastig als schrijfwijzen als Rousselaere, Roeselaere of Roeselare werden gehanteerd tijdens het interbellum. En dan vergeet ik nog Roulers. Ook Catry wordt wel eens als 'Catrij' geschreven, Albert als Berten en bij de mogelijke schrijfwijzen van Jozef De Bruycker kan iedereen zich wel iets voorstellen.

Kortom, om zeker te zijn voer ik dus zelf de mij bekende verschillende schrijfwijzen op als zoekterm. Een kleine inspanning, die me al menig zoekresultaten opleverde, maar zou iedere gebruiker daar aan denken of die inspanning leveren? En als er inderdaad op varianten wordt gezocht, dan zou ik graag willen weten op welke.