Doorgaan naar hoofdcontent

Microfilm

Een relevante krant uit de jaren '30 kan ik op microfilm raadplegen in de leeszaal van een bewaarinstelling. Maar wat een gedoe... Ik sukkel om de filmrol correct op het leestoestel geplaatst te krijgen. Gelukkig is een leeszaalmedewerker heel hulpvaardig. Merci!

Nu de filmrol gemonteerd is, kan ik starten met het doorbladeren van de krant. Ook dat is een heel gedoe. De krantenartikelen zijn niet leesbaar genoeg. Ligt het aan mijn ogen? Ik speel met de instellingen en pas de contrasten aan. Pas na 30 minuten slaag ik er in om een leesbaar beeld op scherm te krijgen. Zut: een half uur verloren, maar ik kan starten met het doorbladeren van de krant.

Ook dit laatste is een gesukkel. Doorspoelen naar het volgende beeld is met de digitale bediening tijdrovend. Ik denk terug aan de tijd waarin ik manueel naar de volgende beelden doorspoelde. Dat moet zo'n 25 jaar geleden zijn. Dat ging toch sneller in mijn herinnering. Nu moet ik telkens vooruit en achteruit spoelen om het beeld goed gepositioneerd te krijgen. Dit kost allemaal veel tijd. Het doorbladeren van de papieren krant zou veel sneller verlopen.

Enkele vragen doorkruisen al snel mijn gedachten: waarom kan ik het papieren exemplaar niet raadplegen als ik voor de raadpleging toch ter plaatse moet gaan? waarom is die krant vanop microfilm nog niet gedigitaliseerd?