Doorgaan naar hoofdcontent

100 km reizen om een PDF te downloaden

Verhip. Een wetenschappelijke bibliotheek heeft een krant gedigitaliseerd die ik wil raadplegen. In de online catalogus vind ik bij de beschrijving links naar de PDF-bestanden met de gedigitaliseerde jaargangen. Hoera! Wat een luxe.

Mijn enthousiasme is echter van korte duur: aanmelden met een gebruikersaccount van de organisatie is vereist. Externe gebruikers zoals ik kunnen geen zo'n account aanmaken. Bummer. Zo dicht bij het doel, en op de valreep botsen op de ervaring: "...the computer says no...".

Even mailen naar de bibliotheek. Ik krijg binnen de dag antwoord, maar niet het antwoord waar ik op hoopte: ik ben van harte welkom in de bibliotheek, kan een publiekspc gebruiken en mag de PDF-bestanden downloaden op een zelf meegebrachte USB-stick. In mijn geval betekent dit 100 km reizen om enkele PDF-bestanden te downloaden. Dat kost me tijd, maar dat vergroot vooral ook mijn ecologische voetafdruk ...

Zouden rechthebbenden echt nog auteursrechten innen voor een krant van omstreeks 1930? En waar heb ik nog ergens USB-sticks liggen?