Doorgaan naar hoofdcontent

Bibliotheek

Vandaag is het een brugdag. Ik heb vrijaf. Ideaal moment dus om boeken, kranten of archieven in een leeszaal te raadplegen. Alleen blijken er op deze dag niet zo veel archieven of bibliotheken open te zijn. Wel integendeel, het is zoeken om er eentje te vinden. Gelukkig is vandaag de Consciencebibliotheek open. Ik kan er o.a. hun exemplaren van de West-Vlaming raadplegen. 

Vorige zondag vroeg ik de kranten aan via hun website. Ik reserveerde ook enkele boeken die op mijn raadpleeglijstje stonden. Maandag ontving ik al voor elke bestelling een mail met de mededeling dat de werken klaar lagen.

Bij aankomst in de leeszaal blijkt dat de Consciencebibliotheek maar een klein aantal exemplaren van de West-Vlaming in zijn collectie heeft. Ik spreek kort even met de leeszaalvoorzitter over de fragmentarische bewaring van deze krant. Meteen biedt hij aan om hun exemplaren op de lijst van te digitaliseren werken te plaatsen. Top!

In de open kasten van de leeszaal staan de registers op het Belgisch Staatsblad. Ik maak van de gelegenheid gebruik om ze te raadplegen. Je vindt immers niet meer zo gemakkelijk volledige reeksen van het Belgisch Staatsblad. In de registers van 1932 en 1934 vind ik verwijzingen naar de S.V.V.O.S. van Roeselare. Ik vraag nog snel die jaargangen aan. Even later staat er een karretje met de aangevraagde jaren aan mijn werkplek. Verhip! De referenties blijken niet te kloppen. En de bijlagen lijken te ontbreken. Even snel opnieuw de catalogus raadplegen. De bijlagen bij het Belgisch Staatsblad blijken afzonderlijke reeksen te zijn en een ander identificatiekenmerk te hebben. Opnieuw een aanvraag indienen dus. Twintig minuten later staat een tweede rolkar voor me klaar. Prima service!