Doorgaan naar hoofdcontent

Online onderzoek

Het blijft lastig om het archiefonderzoek uit te voeren. Leeszalen van archieven zijn enkel open op werkdagen en tijdens kantooruren. Nu en dan kan ik eens een paar uren bij een archief langs gaan, maar dat vergt een hele organisatie en heel veel heen-en-weer gemail met de archiefinstellingen. Gelukkig zijn de leeszaalmedewerkers heel behulpzaam en is er veel begrip voor een last minute aanvraag.

De tijd tussendoor weet ik zinvol te besteden met een uitgebreid krantenonderzoek. De voorbije 10 jaren werden heel wat krantencollecties gedigitaliseerd en de meesten zijn online beschikbaar. Ik maak graag gebruik van de full text searchmogelijkheden, maar ben me ook bewust van de valkuilen. Er zijn wel enkele varianten in de schrijfwijze van de naam Catry mogelijk. Nu en dan blijkt de full text indexering ook niet feilloos te zijn. De meeste kranten wil ik echter systematisch doornemen, en dat blijkt niet altijd voor de hand te liggen. Dat is wat zoeken want deze 'ingang' is in de meeste online krantenarchieven wat verborgen.

Maar mij hoor je niet klagen: ik kan volledig zelfstandig en wanneer het me past gedigitaliseerde kranten raadplegen.