Doorgaan naar hoofdcontent

Copyright en geen copyright

Het valt mij op dat op de meeste websites die gedigitaliseerde archieven en kranten beschikbaar stellen de functionaliteiten voor het downloaden van de beelden uitgeschakeld zijn. Blijkbaar vinden bibliotheken en archieven het niet zo fijn dat gebruikers de beelden kunnen downloaden. Voor auteursrechtelijk beschermd materiaal kan ik dat natuurlijk wel begrijpen, alleen is het online beschikbaarstellen al een overtreding op zich. Waarom dan verhinderen dat ik zelf een kopie voor privé-doeleinden kan downloaden?

Voor auteursrechtvrij materiaal begrijp ik dit helemaal niet: waarom proberen te verhinderen dat archiefgebruikers hun eigen digitale kopie kunnen bewaren? Ik schrijf bewust "proberen", want bij alle websites vind ik wel een manier om de beelden te downloaden en zo mijn bronnen lokaal op te slaan. Waarom het archiefgebruikers moeilijk maken?