Doorgaan naar hoofdcontent

Het begin van de archiefreis

Andries en ik hebben deze avond een eerste afspraak. Via Teams want het is immers volop coronaperiode. Ter voorbereiding van het gesprek heb ik het voorbije weekend de documentatie van mijn licentiaatsverhandeling opnieuw van zolder gehaald. Ik heb die net drie maanden geleden verhuisd van mijn bureau naar de zolder. Al die jaren heb ik mijn aantekeningen en kopieën zorgvuldig bijgehouden want ik speelde nog altijd met het idee om bepaalde aspecten verder uit te diepen of het onderzoek door te trekken naar de Tweede Wereldoorlog. In de kerstvakantie van 2020-2021 zag het er niet naar uit dat dit er nog eens van zou komen. De wereld van digitale transformatie slorpte me volledig op. Geschiedenis en archief waren van mijn radar verdwenen.

Het gesprek met Andries verloopt bijzonder aangenaam. Na een uitgebreide kennismaking vertel ik Andries wat ik allemaal weet van zijn grootvader. Dat is meer dan wat er in mijn boek staat. Zijn rol als studentenleider en voorzitter van het A.K.V.S. vermeldde ik wel in mijn boek, maar zijn activiteiten in Leuven waren niet zo relevant en kwamen dus niet uitgebreid aan bod. Idem voor zijn rol als beheerder van de Vlaamsche Vlagge en Jong Dietschland. Ik geef ook aan dat nog veel vragen onbeantwoord zijn en mij nog steeds bezig hielden: Waarom vestigde Catry zich in 1926 in Roeselare? Wat was zijn houding ten aanzien van Verdinaso en VNV? Wat waren zijn activiteiten tijdens de tweede helft van de jaren '30?

Tussendoor probeer ik uit te vissen welke documenten van Albert Catry nog zijn bewaard. Andries spreekt over 7 dozen, maar hij heeft ze nog niet allemaal geopend. Andries geeft aan niet zo vertrouwd te zijn met archieven en kan de documenten niet naar waarde schatten. Mijn nieuwsgierigheid wordt op de proef gesteld. 

Het gesprek duurt al snel 2 uur en we moeten afronden. Finaal stelt Andries de vraag waar ik al 4 dagen op aan het hopen was: of ik de biografie van zijn grootvader wil schrijven? Ik antwoord meteen positief, maar voeg er meteen aan toe dat nieuw archiefonderzoek nodig is. "Geen probleem", zegt Andries. "Van zodra de maatregelen het toelaten breng ik je de 7 dozen".

In tussentijd start ik met online onderzoek en raadpleeg ik de websites van enkele archiefbeherende instellingen. Mijn archiefreis oftewel klantenreis als archiefgebruiker start.