Doorgaan naar hoofdcontent

Van digitale toekomst naar geschiedenis

Ik werk voor de nieuwe Chief Digital Officer van de stad Antwerpen. Ik ben vanuit het FelixArchief gedetacheerd naar de taskforce digitale transformatie. Deze taskforce legt de digitale transformatiestrategie voor de stad Antwerpen vast. Een hectische tijd met heel veel vergaderingen, presentaties en werkgroepen met als rode draad persona's, hun beleving en hun klantenreizen. Doel is een optimale digitale dienstverlening en beleving voor al onze stadsgebruikers. Sleutelen aan het strategiedocument is iets voor de avond- en weekenduren. Zo ook deze donderdagavond.

Mijn aandacht voor het strategiedocument verslapt wanneer ik even na 21u een e-mail van een zekere Andries G. ontvang. De naam zegt me niet meteen iets, maar het onderwerp prikkelt mijn nieuwsgierigheid: "Boek van Filip Boudrez". Andries stelt zich voor als kleinzoon van Albert Catry (1896-1941). Het strategiedocument is nu even niet meer relevant: de digitale toekomst van Antwerpen moet plaats ruimen voor een sprong terug in de tijd. Albert Catry is één van de protagonisten in mijn licentiaatsverhandeling over de Vlaamse Beweging in Roeselare tijdens het interbellum. In 1997 gaf het stadsbestuur van Roeselare mijn verhandeling als boek uit. Andries had na lang zoeken een exemplaar op de kop kunnen tikken. In de nalatenschap van zijn moeder had hij nog tal van documenten van zijn grootvader gevonden. Het verhaal van zijn grootvader intrigeerde Andries en zo startte zijn zoektocht. Via een bevriend historicus was hij mijn boek op het spoor gekomen en nu zocht hij contact met de auteur.

In de voetnoten had hij een verwijzing naar mijn interview met zijn moeder in 1996 gevonden. Andries was benieuwd naar wat ze me allemaal had verteld want via zijn moeder had hij maar weinig over zijn grootvader vernomen. Of we elkaar even konden spreken? Daar moest ik geen seconde over nadenken. Het interview met Hilde dateerde al van 25 jaar geleden, maar ik wist nog heel goed dat ze me destijds vertelde dat er geen archief van haar vader meer bewaard was. En dat bleek nu wel het geval te zijn! 

De waakvlam van de historicus in mij was ontvlamd.